Friday, June 3, 2011

the foreigner and the beggar

last Wednesday, aku, Maw dengan Inas saja jalan-jalan gi pasar malam... malam tu plak dah janji nak makan sekali ngan Dean and Ika yang pegi lambat skit pasar malam... sekali-sekala makan makanan pasar malam best jugak... dah lama tak makan apam balik... aku sebenarnya dah lama tak pegi pasar malam UIA ni... aku perasan dah makin ramai peminta sedekah... kalo orang dewasa je minta sedekah takpe jugak... tapi aku tak suke tengok yang bawak anak... yang dukung anak... pastu budak kecik tu tersengguk2 tido dalam pangkuan ibu dia... dalam keadaan pasar malam yang penuh ngan orang lalu lalang ni... mungkin takde pilihan lain... takde orang nak jaga ke... tapi aku kesian tengok... i didn't stop walking, tapi bila aku lalu depan si ibu tu aku sempat masukkan duit dalam bekas yang dia pegang...

we kept on walking... apam balik kat hujung sekali... dari jauh aku dah boleh nampak pit stop untuk peminta sedekah yang kedua... and to me the second beggar was quit interesting... kat tempat dia duduk... ramai plak yang macam berebut2 nak sedekah kat dia duit... dah macam counter nak bayar hutang plak... tapi aku tengok makcik ni sihat walafiat je...

aku, Maw ngan Inas terpaksa jalan ketepi sikit sebab jalan kitorang kene halang bila tiba2 je foreigner lelaki ni serbu makcik mintak sedekah tu...

the foreigner guy: "excuse me... do you have any exchange?"
makcik minta sedekah: "oh.. yes... how much?"

aku tak tau la kalo aku salah dengar ke tak... tapi bila aku tengok Inas ngan Maw pon dah gelak-gelak.... aku rasa betul la apa aku dengar... aku tak dapat dengar lagi perbualan diorang sebab kitorang terus berjalan... aku tekejut tapi aku tak tau nak tekejut sebab apa... banyak sangat perkara... sampai hati tol dia mintak exchange kat makcik tu... sejak bile plak tempat mintak sedekah boleh jadi tempat tukar2 duit? dah la bagi rm50... kalo rm10 ke rm5 ke... takpe la jugak... pastu makcik tu siap terer speaking lagi... dah biasa kot buat keje ni sampai level international...

"sila ambil nombor... anda akan dilayan sebentar lagi..."



aku tak beli pon apam balik.... *sekarang baru rasa nyesal*

2 comments:

  1. hampeh la makcik tu hahaha ntah2 umah dia banglo

    ReplyDelete
  2. tu la pasal.... confident gile ckp ngan foreigner tu... hahaha~ :)

    thanks for reading cik amy.. hehee~ :D

    ReplyDelete