Thursday, January 20, 2011

the five ringgit note



hey pakcik hijau... awak sangat famous tau.. tau tak?


kenapa orang tak suka simpan duit koyak? kenapa orang selalu pikir duit yang dah koyak tak leh guna dah... tak bernilai?...

aku pandang je duit rm5 yang macam kene pancung separuh ngan pisau tu... koyak tu takde la sampai duit tu terbelah tapi boleh nampak la dia koyak... aku ni je yang lambat perasan aku dapat duit baki RM5 yang dah koyak masa bayar barang yang aku baru je beli... tapi aku malas plak nak gi kat counter tu balik and cakap... "eh bang! ape ni bagi duit koyak2 ni... bagi la duit yang elok2 skit..." oh tidak... aku takkan buat macam tu... budi bahasa budaya kita...

it ended up with me keeping that torned RM5 note... for like more then a month. i kept it safely in my dompet.. sampailah aku masuk UIA balik untuk final sem aku... and one weekend i decided to go home... my 21 year old brother Baem was kind enough to give me a ride home with him... (alaa... xde la susah mana pon... dia budak BMI... sebelah UIA je... balik skali je laa... )

Baem: "eh kakak.. bak sini duit untuk tol..."
Kaydee: " jap2..."
aku bukak dompet aku... lama gak la cari duitnye sebab dompet aku dah serabut gila ngan macam2... and i accidentally took out the torned RM5... belom sempat aku nak simpan balik duit tu, Baem dah tarik duit tu dari tangan aku...

Kaydee: "eh! mana bleh pakai duit tu... dah koyak!!!"
Baem: "apsal plak takleh? bayar tol je..."
Kaydee: "akak dah penah try dah bayar pakai duit tu... sume taknak terima..."
Baem: "ni la sebab nye nilai mata wang malaysia ni rendah... koyak skit terus takleh gune... buang macam tu je duit... macam mana malaysia nak maju macam ni?"

aku tak paham ape yang baem bebelkan... dia start bebel pasal sejarah duit dan nilai mata wang ape bnde ntah... baem reads way too much... aku dah tak fokus kat ape dia cakap... apa yang aku tau... aku nak balik duit koyak tu... sebab... sebab.... sebab aku dah sayang kat duit tu okayyy!!!! there i said it...

Kaydee: "tak... dia takkan terima nye... betull..."
Baem: "akak penah ke try kat tol? you wanna bet? Baem rasa confirm dia terima"

kereta MyV adik aku dah makin dekat ke arah tol... aku dah mula debar2... tolong la jangan terima tolong la... Baem turunkan cermin kereta and sambil bayar tu dia toleh kearah aku... bersiap sedia ngan reaksi muka "see.. i told you so..."

and just like that... i lost my RM5 note... i lost my torned RM5 yang bakal jadi gaji rakyat malaysia...

aku sedeh ke? mestilah aku sedeh... tapi macam mana pon aku kene bersedia untuk perpisahan ni... sooner or later it had to happened... right?..

2 weeks after that... aku balik bangi... and aku kuar tengok wayang kat Alamanda ngan kawan2 aku... we had lunch and i decided to just have a kebab... aku bayar duit kebab tu and baki yang aku dapat buat aku ternganga depan cashier tu... lama plak tu... macam orang sakit mulut tercramp tak leh nak tutup balik... i was holding my torned RM5...


*apa2 lagu epik pilihan masing-masing sedang berkumandang*


korang mungkin tak pecaya tu duit yang sama tapi aku serius pecaya sebab aku simpan duit tu lama kot... siap penah sayang lagi... so setiap inchi perkoyakkan duit RM5 tu aku bleh ingat... seram tak? seram kan?...


Maw: "kd... tolong kuar kan duit RM2... seringgit-seringgit..."

aku toleh kat Maw yang tengah drive pulang dari OU... baru aku teringat aku teman Maw shopping arini... woaahhh!!! flashback! i hate it when i have flashbacks... flashbacks make my face look more blur than i already am... mungkin aku terflashback sebab nampak tol kot... maw dah siap sedia nak amik duit... kereta dia pon dah makin dekat ngan tol... slowly aku bukak dompet dan hulurkan..........................

.... bukan hulurkan baby ye... ni bagi aku contoh gambar orang tengah mengalami flashback.




*aku sangat rindu nak merakam dan mengedit video... tapi takde masa... KAED! please spare me some free time...*

No comments:

Post a Comment