Sunday, August 8, 2010

the grey ball - part four


Mak: “have fun okay korang…. Pukul 6 nanti makcik datang amik… hati-hati tau”

Aku, zahir, adik aku mira ngan kawan2 dier Inas ngan Hafiz lambai kat mak aku yang sentiasa ceria dan baik hati hantar kitorang gi funfair tu... mak aku memang selalu senyum… berjiwa muda… aku tahan gelak tengok Hafiz dari dalam kereta lagi asyik sengeh2 kat mak aku… how cute is that? The kid got a crush on a woman the same age as his mother…

Hafiz: “mak ko…. cantiklah…hehe…” aku terdengar hafiz bisik kat Mira….

Mak: “bye2… makcik gi dulu…. Oh ye… IZZAH! JAGA ADIK TUUUU… KALO DIA SESAT SIAP KO!!!

Hafiz ternganga dan terkedu selepas mendengar arahan mak aku yang macam petir tu… Aku tepuk bahu Hafiz… tanda suruh dier bersabar… aku simpati… he’s too young to have his heart broken like that and in such a short period of time…

Zahir: “ mana kakak angkat aku ni? Tak nampak pon…”
Izzah: “masuk pon belom lagi camana nak jumpe… ko cube tahan sikit nafsu ko tu… hahaha”

Zahir jeling kat aku and terus beratur untuk beli tiket untuk kitorang sume…. While waiting for zahir, my eyes couldn’t help but wonder around the funfair… baru aku sedar… banyak muka2 yang aku kenal… satu per empat daripada budak kelas aku ada kat sini menghabiskan hujung minggu mereka… everybody seems to be happy with their family and friends but there’s something about this place that creeps me out…. Dier buat aku rasa… entah… macam sedeh… orang putih cakap depress…

Zahir: “ hahhh… cepat2 amik tiket masing2… ni aku dah siap belikan token skali… “

Zahir pass 3 tiket and beberape keping token kat mira, inas ngan hafiz….

Izzah: “so korang nak main ape dulu?”
Mira: “ferris wheel!!!”
hafiz: “rumah hantu!!!”
inas: “toilet kat mana ek?”
Zahir: “maya Karin! maya Karin! maya Karin! maya Karin!!!!”

Lepas bawak inas gi toilet… kitorang berpecah… mira, hafiz dan inas pegi bersuka ria menikmati zaman awal remaja diorang.. dan aku plak teman zahir stalk bakal kakak angkat dier…

Zahir: “okay… maya karin akan datang tepat pukul 11pg… dalam 5 minute lagi… dier akan naik kereta kancil warna kuning… and dier akan pakai tshirt putih ngan jeans…”
Izzah: “mana ko tau sume bnde ni?”
Zahir: “ko tak bukak tenet ke? kat akustalkmayakarin.blogspot.com la… mana lagi…”
Izzah: “you seriously need help…”

My best friend is a lunatic… but he’s not the only one… baru aku perasan ramai yang tengah tunggu maya Karin kat situ… zahir tengah teruja tengok jam... but something else caught my attention…

Ada satu khemah besar warna hitam… and ada cahaya kuar dari khemah tu… what is that?... aku tak sedar aku dah mula jalan perlahan lahan pegi kat khemah tu… aku jalan slow2 tinggalkan zahir… aku baru nak masuk melangkah khemah tu…

Zahir: “ko kenape???... tibe2 pekak ke?... aku panggil ko, ko wat bodo je..”
Izzah: “huh?”

Zahir tarik lengan baju aku…

Zahir: “jom la… lagi seminit dier nak sampaiiiiiii….”

“Why… hello there…”

Aku ngan zahir toleh kearah suara tu… sorang perempuan dalam umur awal 40-an tegur kitorang… ni orang melayu ke ape ni? aku kurang pasti sebab dier berambut blonde… tapi muka macam melayu….

Madam kaydee: “my name is madam shileaareenaa geliumiya… but you can just call me madam kaydee… i control this... well you Malaysians like to call it... funfair..."

dier tunjuk kat poster funfair tu macam nak cakap perempuan kat tengah tu dier... tapi aku tengok tak sama pon... macam perempun dalam poster tu jauh lagi tua...

madam kaydee: "they photoshoped me... apparently you have to be old to be a witch...Welcome to my shop of mystic mischief… potions and spells... and magic!"
Izzah: “this is a shop?”
Madam kaydee: “never look at things with only your eyes dear…. come”
Zahir: “sorry.. but we’re actually in a hurry…”
Madam kaydee: “don’t worry… Maya Karin’s gonna stop by here anyway… so you won’t miss her…”
Zahir: “we’d love to go in your shop… jom izzah… excuse her… she’s not herself lately…”
Izzah: “how do you know we’re here for Maya Karin?”

Aku tak tau plak kat muka zahir penuh ngan cop “aku obses ngan Maya Karin”...
Madam Kaydee: "i am madam kaydee... its my job to read people's mind..."

kitorang biar madam kaydee bebel sorang2 pasal kehebatan dan super powers yang dier ada... the shop was more interesting... so kitorang jalan2 tengok2 sekeliling... banyak gile barang pelik2... dan aku akhirnya jumpe jugak bende shining yang aku ternampak dari luar... a grey ball... dalam bola tu ada asap2 tengah gerak2...

Madam Kaydee: "the grey ball... it has its own name but it's too long... so i call it the grey ball... it can show you anything you want to see..."

aku tenung bola kelabu tu.... really? anything?

Madam Kaydee: "that's right... izzah... anything... apa-apa aja~"

Zahir gelak dengar slang madam kaydee...

Zahir: "ini sume syirik ni... takleh pecaye ni.... "
Madam Kaydee: "eh mana ada... takde lah syirik sangat... "

tak pasal2 kantoi dier bleh cakap melayu....

Madam Kaydee: "think really hard izzah... and look inside the grey ball..........."

aku pandang bola tu... there was only one thing i wanted to see.... one thing i wanted to know. so badly.. macam mana life aku kalo aku tak kenal zahir.... and zahir tak kenal aku... aku nampak asap2 dalam bola tu tukar jadi bayang2 orang... aku dah tak dengar dah suara madam kaydee... dah tak dengar dah suara zahir... and everything became black... so black.....

"woiiii... izzah!!! mana ko nak lari hahhhh????"

aku bukak mata aku... macam kenal suara tu.... aku toleh belakang... tu macam... si pembuli husna dalam keadaan diri dier yang masih darjah tiga tengah lari menuju kearah aku... ngan tiga orang suruhan dier... izzat, kamal, ngan faezah.... pon sama nampak mcm diorang darjah tiga... where am i? why am i here?ni kat sekolah rendah aku ni... aku pandang kat tingkap kelas sebelah aku... what the (mencarut)!!!!!!.... aku... aku darjah satu???

"siap ko izzah!!!!"

i remember this.... the time aku kene buli teruk ngan husna ngan geng dier... tiap2 hari masa rehat diorang akan curi bekal aku... bila aku betol2 sedar aku bakal kene serang ngan diorang... aku terus lari... sepantas yang mungkin... aku lari sampai hujung sekolah... sampai taman sains.... aku kene lari cepat.... nanti kat pokok tu mesti aku jumpe zahir tengah syok2 kencing... mesti dier bleh selamatkan aku....

Izzah: "zahir?... zahir...?"

no one was there.... takde sape pon yang tengah berdiri mencemarkan pokok tu...

Izzah: "ZAHIR!!!... ko kat mana???"

Husna: "gila ape... jerit sorang2... laju gak ek ko lari... "
Izzat: "takkan dah lupa kot... arini ko tak bagi lagi bekal ko..."

aku tak hiraukan langsung diorang... aku campak bekal aku dan secara tak sengaja terkena kepala faezah pastu faezah terjatuh atas kamal... and that made them fight among themselves for awhile... aku tinggalkan diorang kat situ adn terus jalan nak balik ke kelas aku... aku sendiri aku tak sure aku ingat ke tak kelas aku kat mana... sampai je kelas aku terus duduk kt tempat aku... alone with no zahir...

Cikgu Rasdiana: "murid-murid... arini kita ada kawan baru... dia baru masuk sekolah kita...please be nice to him okay..."

tibe2 ada seorang budak laki masuk kelas aku... sorang yang aku kenal sangat2...

aku cube nak panggil dier... tapi suara aku tak kuar... aku perhatikan je cikgu rasdiana bisik sesuatu kat telinga budak laki tu... and budak laki tu terus berdiri di hadapan kelas.....


"hai kawan-kawan... nama saya zahir... cita2 saya nak jadi pilot yang berjaya..."






....to be continued


No comments:

Post a Comment