Tuesday, June 1, 2010

the mystery of the missing blue usb cable

aku baru je balik dari PWTC... aku ngan suraya gi shopping kat the biggest youth festival 2010... balik tu memang penat ar... tapi aku ade keje sikit kene wat... and all my work was in my external... sebelom aku keluar pagi tadi... aku letak external aku atas katil... sebelah laptop aku... and now... laptop ade... external ade... tapi usb cable nye tiada!

i started searching satu katil... atas katil... tepi katil... kiri... kanan... kiri balik... hujung katil... and finally bawah katil... no usb cable... yang aku jumpe bekal roti telur fatimah yang dah berkulat dalam beg kecik ni kat bawah katil... macam dah berminggu je bekal tu duk situ... definately... this is not my fault.. aku tak misplace usb cable... somebody took it!without permission!

dalam rumah ni ade 7 orang... ayah aku... mak aku... adik-adik aku... baem, mael, usop ngan fatimah... and cousin aku nurfatimah... so aku start siasat sape yang amik usb cable aku... starting with mereka yang kongsi bilik ngan aku...

kaydee: "korang ade tak amik akaknye usb cable?"
nurfatimah: *diam*
fatimah: "ufp cable tu ape?"

aku lupe diorang ni budak2 lagi....

kaydee: " korang ade tak nampak akaknye tali warna biru yang bleh cucuk2 kat laptop tu?"
nurfatimah: *geleng2*
fatimah: " mah tak penah nampak pon tali warna biru yang bleh cucuk kat laptop"
nurfatimah: "ufp cable tu ape?"

aku lupe diorang ni budak2 lagi... takkan gune usb cable... lainlah kalo diorang gune usb cable tu sebagai perkakas untuk main masak2... tapi aku dah cek dah... takde kat tempat diorang main masak2 tu...

so aku keluar bilik aku and masuk bilik mak and abah aku...

kaydee: "mak... ade nampak ijah punye usb cable warna biru?"
mak: " usb cable tu ape sayang?"

aku lupe mak aku tak tau nak gune computer... so buat ape dier nak amik usb cable aku... aku tengok abah aku... dier tengah fokus tengok laptop dier and keliling dier penuh ngan buku2 and kertas2.. tak kan la abah aku amik... dier ade dier punye external sendiri... so aku tak tanya abah aku..


so i went down stairs and terus serbu bilik mael ngan usop... usop tengah layan cite kat laptop mael... tapi mael takde pon dalam bilik tu...

kaydee:" mana mael?"
usop: " keluar..."
kaydee: "usop ade tak nampak akaknye usb cable external akak yang warna biru tu?"
usop: "kan dah bagi balik dah smlm... mana ade usop amik dah..."


so usop pon tak amik... sekarang tinggal baem ngan mael... and aku baru nak gi bilik baem... tapi terserempak plak ngan dier kat dapur... aha! he's eating because he's guilty! aku baru nak tanya baem ngan nada yang cool macam aku tak kisah sebenarnye usb cable aku takde... tapi lain plak yang jadi....

kaydee: "baeeeeeeeeeeemmm... nampak tak usb cable akak?????!!!! sape yang amik niiiiiii!!!! waaaaaa..... tibe2 je takde...."
baem: "akak bleh tak jgn merengek!... malu lah jiran2 dengar... "
kaydee: "sape amik?????... camana akak nak wat keje ni?" (camana aku nak tengok video2 yang aku dah rakam ni?)
baem: "eeee... bising laaa... nanti ade la tu... akak rileks je laa.."
kaydee: "tapi camana akak nak wat keje ni????" (camana aku nak tengok How I Met Your Mother season 5 ni?)
baem: "ish! nah laa... gune kejap baem punye cable... but only 5 minutes tau... baem nak tengok How I Met Your Mother jap lg..."


so sekarang ni... yang tinggal mael sorang je... i knew it.... memang dier yang selalu amik barang2 aku tanpa izin pon... seluar and baju aku pon kadang2 dier amik... selipar aku pon... aku dah nekad nak tunggu mael balik malam tu... tapi pukul 12 aku dah ngantok dah... jadi penyiasat ni memenatkan and aku tertido...

the next morning... siasatan aku diteruskan lagi... bangun je dari tido... aku terus serbu bilik mael ngan usop... they were both still in slumberland...

kaydee: "MAEL! bangunlaaa! bagi balik akaknye usb cable warna biru tu!!!!"
mael: "aahhmmm..."
kaydee: "mael bangun laaa! smlm balik pukul bape??... bagi la balik akaknye usb cable warna biru tu!!!"
usop: " ape bising2 ni? akak kluar laa... nak tido laaa.."

usop ngan mael share katil single dua tingkat.. and usop kt tingkat atas...

kaydee: "bagi la balik akaknye usb cable! akak nak balik uia dah jap lagi!"
mael: "mael tak amik laaa~... kluar laa..."


now what? sume orang tak tau kat mana usb cable aku... sume orang tak amik... serius aku janji aku tak misplace... this can not be my fault... aku terus naik bilik aku... and the little girls were already up... mungkin sebab aku bising sgt kot...

fatimah: "mah dah jumpe tali biru akak... tapi tak tau la dier bleh cucuk2 ke tak..."
nurfatimah: "macam mana ufp ni bleh cucuk2?"

fatimah tunjuk tangan kecik dier kat aku... and there it was... my blue usb cable... MY BLUE USB CABLE!!!!...

kaydee: "mana mah jumpe ni?"
fatimah: "atas katil.."
kaydee: "atas katil? tipulaa.."
fatimah: "ye... atas katil... mah bangun2 je nampak ni atas katil..."

atas katil? pelik gile... aku dah banyak kali dah cek katil tu semalam... aku siap tukar cadar lagi... tibe2 aku teringat something... sebelom ni pon ade seseorang yang selalu pinjam barang2 aku (tp dier mintak izin dulu) tapi bile pulangkan balik... dier akan letak atas katil je... and kalo org tu pegi out station and beli ape2 untuk aku... dier akan letak atas katil aku je barang tu... i think i know who "borrowed" my usb cable....

9 comments:

  1. ayah kd ke amek?hahaha
    bole pulak dia diam kalo dia dgr satu rumah kd dok cari

    ReplyDelete
  2. sampai sekarang takde sape yang ngaku amik... tapi rasa2nye ayah kd ar... hahaha~

    patot ar dier tak angkat kepala pon masa kd tnye mak kd.. huh! tgh gune usb cable tu rupenye...

    ReplyDelete
  3. nasib bek ko xde cita2 nk jd penyiasat.. klu x, da lama lingkup bisnes ko. hahaha

    ReplyDelete
  4. ko dah bg aku idea yang BEST! aku nak jadi penyiasat yang ayu ar lepas ni... xde sape akan anggap ak penyiasat... sbb aku ayu... dan ayu tak marah~ hahahaa~

    ReplyDelete
  5. ayu ke ko??
    2 la, aku dh ckp bnyak kali, baik2 la ngn ayh ko tu, ayh ko tu baik,.. jz xnk tnjuk die cyg ko.. iskh3

    ReplyDelete
  6. ak nak try jd ayu plak lepas ni.. and okay aku akan baiki hubungan ak ngan ayah aku.. hehehe~

    alaa.. nape nama ss je? tak bg nama penuh... cmne nak tau ni? huhuhu~

    ReplyDelete
  7. haha terbaik lahh cerita nii.
    rupanya ayah akakkkkk.

    mcm mendebarkan gila sangat

    ReplyDelete
  8. sebenarnye xde sape pon ngaku salah... tapi bukti sume mmg kuat ke arah ayah akak ar... hahaha~... tapi cam biase... dier x kata ape2.. ceit! xnak ngaku... huh!

    xpe laa... yg penting akak dah dpt balik usb cable tu... hahaha~

    ReplyDelete
  9. hahaha...style giler cara siasatan kau. XD

    ReplyDelete