Saturday, June 26, 2010

the land before time


i love saturdays.... saturday is the day where everybody in my family is at home but minding their own business... and since fatimah and nurfatimah are too busy catching bugs outside... i get the room all to myself (aku share bilik ngan diorg)... i get to have some "kaydee time"... aku baru je nak layan magazine sambil dengar lagu...

"khadijaaaahhhhhhhh!!!!"

walopon pintu bilik aku tertutup rapat... aku boleh dengar mak aku jerit nama aku dari bawah... nape dier jerit ni? aku rasa aku dah setelkan dah pinggan mangkuk tadi... aku cepat2 bukak pintu and bukak2 je ade mak aku, adik bongsu aku fatimah, and my cousin nurfatimah....

kaydee: "ye mak?"
mak: "adik2 bosan... bagi diorang tengok ape2 cite yang ijah ade... cite katun ke.... movie ape2 laa..."

aku pandang kat dua orang budak kecik yang separuh berpeluh yang tgh sengeh2 kat sebelah mak aku... why is it that kids are always sweaty? aku nampak mak aku tengah pegang buku kat tangan kanan dier... great... mesti mak aku nak baca buku... so skrg ni aku kene jaga budak dua ekor ni... so much for kaydee time...

kaydee: "sooo.... korang nak tengok cite ape?"

aku bukak beg aku... and tarik keluar external putih aku...

fatimah: "mah nak tengok cite avatar!!!"
kaydee: " okay... akak ade cite avatar tapi book one je laa..."
nurfatimah: "bukan cite ang laaa.... nak tgk avatar yang org biru tuuu...."
kaydee: "korang mana bleh tgk cite tu... it's PG13! (eh? yeke?)

dua2 senyap je pandang aku... macam aku baru lepas cakap bahasa lain...

kaydee: " okay... PG 13 tu... rating atau label movie... macam dier bagitau sape yang boleh tengok and sape yang tak boleh tengok... ikot umur..."

dua2 senyap je pandang aku... macam apa yang aku cakap tak bermakna pon kat diorang....

kaydee: "kalo PG 13... korang kene umur lebeh 13 tahun baru bleh tengok... kalo nak tengok jugak kene ade orang dewasa tengok skali..."
fatimah: "alaaa... kakak nak tengok skali bagitau je laa..."
nurfatimah: " entah... kak ijah bleh je nak join..."

aku tak tau nak labelkan budak2 ni bijak ke atau disebaliknye...

kaydee: "sebenarnye.. akak takde cite tu... korang kene tengok cite lain..."
fatimah: "kan senang kalo bagitau awal2..."
nurfatimah: "nak pilih cite! nak pilih cite!!!!"

after a few minutes searching for the right movie.... diorang akhirnye pilih Princess and the Frog, Hotel For Dogs, ngan Another Cinderella Story... dalam bilik aku (well... bilik kitorang)... ade satu PC dah lama ni... ayah aku punye... so aku pasangkan cite tu kat situ... and aku kembali duduk atas katil nak sambung baca magazine... tapi aku takleh nak concentrate... choosing movies for those kids made me realize something...

back when i was a kid... masa umur macam 7 , 8 tahun... banyak gile cite2 untuk budak2... cite2 yang memang bagus ar... yang bleh dijadikan pengajaran... menginsafkan budak2 nakal... sekarang ni dah tak banyak cite macam tu... tiba2 aku teringat balik movie2 yang aku ngan adik2 aku... bahim, mael ngan usop... tapi usop baby lagi time tu... so tak tau la dier ingat ke tak... kalo mak kitorang malas nak layan kerenah kitorang... (yela.. jarak umur dekat2... so memang susah lah nak handle kitorang berempat...) dier akan pasang video tape (back then takde CD lagi)... and kitorang akan duduk diam untuk 2 jam straight... sedar2 je umah dah kemas... and makanan dah siap terhidang kat atas meja makan....

so i started googling the movies that i used to watch when i was 7 to 9 years old... and aku jumpe balik satu cite ni... The Land Before Time...

the land before time... (cite ni ade sampai 5 ke 6 sekuel dier....) and sume aku dah tengok dulu...

me and my brothers used to love this movie... dulu kitorang memang tak sabar tunggu sekuel dier kuar... and kitorang akan tengok berulang kali... and mesti kitorang tengok sambil ternganga mulut... i remembered crying watching this movie... siap janji ngan mak aku lagi... tak nak jadi nakal and janji akan jadi budak baik...

the land before time is a story about a young long neck dinosaur named littlefoot.... mak dier meninggal sebab cedera parah lawan ngan sharptooth sebab nak selamatkan littlefoot (serius! sedeh gile part ni...)... sebelom mak dier hembus nafas terakhir (ceh~)... mak dier sempat pesan suruh littlefoot ni pegi The Great Valley... tempat yang selamat dari dinosaur yang ganas2 macam sharptooth... and dalam perjalanan nak ke sana... dier terserempak ngan 4 dinosaur lagi.. cera, ducky, petrie and spike... (semua terpisah dari family masing2) and diorang jadi kawan baik and they went on a journey to find The Great Valley...

check out the trailer... gile laaa... nampak kot zaman dulu2...


bila aku tengok balik kat youtube... baru aku sedar... semua lagu2 dalam cite ni and dialog dier skali... aku ingat... dulu aku suke gile lagu ni...


tapi sekarang bile tengok balik... don't get me wrong... i still like it... cume aku rasa kelakar sebab dulu aku anggap lagu tu lagu paling sedap dalam dunia and takde lagu lain boleh lawan lagu ni....

2 comments:

  1. ur such a gud sis..u know!
    nk jadi kakak saye?kekeke :)

    ReplyDelete
  2. akak baik ape nye... sepanjang hari tu kite rasa bengang je diorang dah amik masa berehat kite... hahaha~

    fifiey... nanti bile akmal dah besar skit umur 5 atau 6 tahun.. bagi dier tgk cite ni... hehehee~

    ReplyDelete