Saturday, May 8, 2010

the first day


Slowly I walked towards LT2 (lecture theatre 2)… venue untuk briefing pasal subject yang aku amik sem ni... sem ni aku amik multidip atau nama panjangnye…. Aku tak ingat nama panjang dier…. Probably by the middle atau akhir2 time aku tulis entry ni… aku mungkin ingat….

Kat luar LT2 ade dua org junior aku… budak AAD third year tgh duduk… aku cam muke diorang… tapi aku tak ingat nama…. Aku terus duduk sebelah diorang… tak lama lepas tu… bertambah lagi budak2 third year AAD… ade yang tegur aku… ade yang cume senyum je… aku tau mesti diorang pelik kenape aku ade kat situ… pelik aku baru nak amik multidip…

aku tengok je junior2 aku bising2 bercerita berceloteh… aku memang tak dapat tahan gelak ar bile teah cite pasal monyet masuk bilik diorg kat mahalah asiah…

teah: “ kitorg tengah tgk cite alice in the wonderland kat bilik… tibe2 aku cam pelik ar… cite alice in the wonderland ni ade monyet ke… sebab aku rasa macam aku nampak monyet….”

Rupe2nye mmg betol ade monyet…. Tapi bukan dalam movie tu… dalam bilik diorang… we then decided to just masuk je tunggu kat dalam LT2…. Ade aircond so selesa skit… sorang2 budak third year AAD masuk LT2… aku dah mule pelik… tak kan budak2 AAD je amik multidip… sepanjang tunggu untuk briefing start aku banyak senyap je… banyak mendengar je…

Dida: “ sian kaydee.. senyap je… hahaha… kaydee sorang je ke fourth year amik multidip?”

Aku terpikir pasal pijan tibe2… tapi tak nampak pon dier…

Kaydee: “ rasanye sorg je kot….hahaha”

Dida: “ takpe2… teah bleh jaga kaydee.. hahaha~”

Bono: teah risau kot pasal kaydee… hahaha”

Diorang ni… nama je junior aku… tapi kitorang sebenarnye sebaya… tu yang diorang selamba je usik2 aku… diorang terus sambung merapu2… sampai aku dah tak paham dah ape diorang cakap… and then ika masuk LT2 and duduk sebelah aku… aku ngan ika dah lama dah kenal… dari matrik lagi… kitorang sama kelas arab… yang bezanye dier amik 2 tahun kat matrik… aku amik setahun…

Sorang2 masuk LT2… mule2 sume muke2 aku penah nampak masuk… lama2 tukar jadi muke2 yang aku tak penah tau pon wujud… terutama skali budak course lain macam QS, Landscape ngan architecture… and then masuk plak seseorang yang aku memang kenal… mestila kenal… dah satu sem dier mengaja aku…

Madam zalifa masuk LT2… diikuti madam zaza…. tibe2 aku teringat kata2 yang dier penah cakap kat aku... she once told me this…

Madam zalifa: khadijah… kalo petang2… you memang takleh present… you jadi blur… pagi2 plak you tido…”

That wasn’t exactly true… kebetulan je aku selalu blur bile present ngan dier… and dier jugak yang buat aku belakon depan budak2 studio aku… aku datang lambat ke kelas… and dier denda aku.. aku kene lakonkan balik each step yang buat aku datang lambat… so ak kene belakon proses aku overslept…

Ika mule bercerita pasal keje part time dier bakal ade sepanjang sem ni… By now, the whole LT2 was full of noises of people chattering… sume macam tengah excited… sekarang LT2 dah penuh dah…. Tibe2 aku rasa phone aku vibrate… ade mesej masuk…

Pijan: ko amik multidip ke tak kaydee?

Kaydee: amik… aku kat LT2 skrg… ko amik tak?

Pijan: haha… amik… dah nampak ko…

Kaydee: mana ko? Tak nampak pon…

Aku nampak afri je… and Khatib... pastu aku nampak tiang… memang tak nampak pijan langsung… kecik sangat ar mamat ni… tibe2 ade sorang lecturer laki masuk and terus berdiri kat depan…. LT2 jadi senyap tibe2… and time tu la pijan balas mesej aku… berkumandang lagu rugrats kat LT2….

Pijan: kat tempat laki laaa… blkg

Aku toleh kat tempat laki… kat belakang…. Aku cume nampak tiang je… and sebelah tiang tu ade afri… aku nak cari lagi… tapi lecturer laki tu dah mule bercakap…

“you will be divided into 10 groups… groups that consist of 14 to 16 people… combining the architecture, landscape, quantity surveyor and applied arts and design students... you will be given one project and you will have to finish this project together as a team…. At the end of this semester we will announce the best team… Now some of you maybe close… some of you may not… some of you maybe fussy… some can be bitchy… but you just have to take that as a challenge… because you can not choose your team members… and we have already put you in groups… now if you look at the slide that we have prepared for you………”

None of us was actually paying attention…. Sume tengah bisik2 lepas dengar pasal grouping… aku tak rasa ape2 pon… probably sebab kawan-kawan rapat aku sume takde kat sini… so aku tak kisah aku group ngan sape… the briefing continued and kadang2 aku dengar… kadang aku tak dengar… most of the time aku cume dengar… bla bla bla…

“ I have your groupings here….”

He showed us a couple of pink papers… and went to the back of LT2 pastu tampal ketas2 tu kat dinding… sume mule curi2 tengok kertas2 tu and LT2 jadi bising balik…. Sume tengah cemas sebab nak tau grouping….

ika: kaydeeeee!!!!!!!! Kite satu grup!!!!!!!!!!!”

Aku kagum gile ngan penglihatan ika… tulisan punye la kecik… dier bleh baca dari tempat duduk kitorang….




.......to be continued

No comments:

Post a Comment