Monday, January 25, 2010

the newest member


there's a new member in my family... from now on she'll be living with us.. my 10 year old cousin Nur Fatimah... dah la nama dier sama ngan nama adik aku... so fatimah and nur fatimah bahasakan diri diorang kakak ngan adik... untuk mengelakan kekeliruan...

mak aku amik nur fatimah ni tinggal skali ngan kitorg lepas Mak Yang aku meninggal tahun lepas... her death was a shock to all of us... Mak Yang aku adik kepada ayah aku... i can still remember them having funny fights about fair and lovely (ayah aku kutuk Mak Yang aku pakai product tu)... aku rapat gak ar ngan Mak Yang aku... pengalaman pertama aku naik motor adalah dengan mak saudara aku yang memang sengal gila ni... at times i miss her... lebeh2 lagi nur fatimah ni memang seiras ibunya...

aku sempat balik kejap bangi masa wedding abang and kakak syaf... and sebelom nak balik uia balik petang tu... aku singgah kejap kat umah... aku nak amik buku2 untuk rujukan aku wat museum design nanti...
i was greeted by mom's kind smile... aku salam mak aku... and terus naik tangga menuju bilik aku...
apsal pintu bilik aku penuh ngan gambar2 lukisan ni? slowly... aku bukak pintu bilik aku... and all i could say was...

"MMMMMAAAAAAAAAAAAAAAAKKKKKK!!!!!!!"

what happened to my room????... aku dengar mak aku gelak kat bawah... instead of focusing on the walls of my room that is now full with disney's princesses posters and drawings.... i starred at the two small sweaty girls tengah main masak2 dalam bilik aku...

fatimah: "eh akak dah balik? bila akak balik?"...
aku hanya pandang adik aku... buat2 muka innocent plak budak2 ni... nur fatimah cume duduk diam and tengok je aku... i forced myself to smile at them.. aku tak nak diorang pikir aku marah... bukan salah diorang... ni sume mesti salah orang2 dewasa dalam rumah ni...

aku terus turun bawah... mak aku kat bilik bahim tengah lipat kain...

kaydee: "mak... what happened to my room?"
mak: "hahaha... mak dah agak dah... ijah mesti jerit bila nampak bilik ijah macam tu..."
kaydee:" mak... diorang amik bilik ijah ke?... serius?? abis tu ijah nak tido mana?"
mak: "ijah tido ar atas katil... diorang tido atas comforter... atas lantai"

mak aku sengaja wat nada macam tu... biar aku kesian...

mak: " ijah bukannye slalu ade kat umah... ijah duduk uia... bagi je la bilik tu kat diorang... "
aku tak tau nak cakap ape... i was angry at first... tapi aku takde modal nak melawan... my mom was right... kalo aku duduk uia (and aku memang jarang balik... aku bukan jenis yg balik tiap2 minggu macam suraya ngan farah) bilik aku tu kosong je... but but but... but i want my room to be my room and only my room bile aku ade kat umah... bende yang aku paling suka about going back home is the privacy of my own room...

aku naik atas... smile kaydee smile... diorang tak bersalah... diorang tak bersalah...

mah: "password dulu... mana bleh akak main masuk je"
kaydee: "password: bagi akak masuk sekarang!"
mah: "mana ade password panjang macam tu... salah"
kaydee: "b a g i.... a k a k... m a s u k... s e k a r a n g~~!"
dua2 terus bagi aku laluan.. tau pon takut.. dah la amik bilik aku... pastu wat password tak bagitau aku dulu... sepatotnye bincang bersama-sama kalo nak wat password...
nur fatimah just kept on starring at me... aku biarkan je... tapi bila dah lama sangat aku jadi tak selese... aku terus angkat kepala aku and smiled at her... and dier terus tunduk... great~... good job kaydee.. tahniah sebab ko dah berjaya buat budak tu pikir ko garang...

sambil aku cari2 buku2 untuk rujukan museum design aku... mak aku siapkan fatimah and nur fatimah untuk pegi taekwondo... aku perhatikan gelagat mak aku... dier pakaikan baju untuk fatimah... cium fatimah and peluk2 fatimah... i rolled my eyes... mana la budak tu tak manja gile... but then something caught my eye...

nur fatimah.... dier pandang je mak aku ngan fatimah... i don't know how to explain her expression... muka dier macam tengah rindu... aku tiba2 jadi sebak.. this girl... she's only 10 and mak dier dah takde... right now.. she's gazing at a mother figure hugging her daughter... tiba2 aku terpikir... apa rasanye kehilangan ibu at such a young age... i remained quiet and kept on watching them.. dah macam tengok movie plak...

mak: "nur fatimah sini... "
mak aku panggil dier... she walked slowly to her aunt and my mom did the same thing she did to fatimah... she hugged her... kissed her on the cheeks and hugged her again... tiba aku plak rasa macam nak kene peluk ngan mak aku... tapi nanti2 laa... something interesting again caught my attention... adik aku fatimah plak kali ni yang pandang kat mak aku and nur fatimah... but her expressions were way different then nur fatimah nye expressi muke...

could it be that my sister is jealous? kecik2 dah pandai jeles.. ape ar.. aku tengok bahim hantar diorang gi taekwondo sampai tak nampak kereta dah... and my mom closed the door...

kaydee: " mak... diorang tu tak bergaduh ke?... "
mak: "hmm.. tiap2 hari gaduh... fatimah tu laa.. cepat sangat merajuk.. macam kakak dier jugak ar.."

ceit~ aku pulak yang kene...


4 comments:

  1. sambest je ada famili br...
    aku nk gak. russel ble nk join famili aku niii???
    lama tunggu daa..

    ReplyDelete
  2. nak russel tu lambat lagi ar wei..

    ko kene cari bini... pastu kawen... bru leh dapat russel...

    hahahaha~

    and pastikan bakal isteri ko kacukan cina melayu...

    hahahhaa~

    ReplyDelete
  3. waaa! mcm nak amek anak angkat je bila bc citer kd ni..dh lama akak tingin nak amek anak angkat kalau x kawen. huu! gile best baca berantakan perasaan bilik dirampas. tp bila kita tolong kanak2 yang yatim, pahala dia sgt besar. so, u did a good job kd!

    ReplyDelete
  4. hahaa.. tp kd x wat pape pon..
    orang2 dewasa kat umah kd yg wat keputusan...

    best gak ar.. its like i have two little sisters now.. hehehe~

    ReplyDelete